IBM Küresel Telekom Tüketicileri Anketi 2011’e
katılan yükselen pazarlardaki tüketicilerin yüzde 35’i önümüzdeki 2-3
yılda cep telefonu harcamalarını artıracaklarını söyleyerek, Telekom
şirketlerine fırsat sunmaya devam ediyor.
IBM Küresel İş
Değerleri Enstitüsü’nün 24 gelişmiş ve gelişmekte olan ülkede 13.000’e
yakın tüketiciyle konuşarak gerçekleştirdiği IBM Küresel Telekom
Tüketicileri Anketi 2011’in (New Views From The 2011 IBM Global
Telecommunications Consumer Survey) sonuçlarını bu hafta duyurdu. Anket,
günümüzde Telekom hizmet sağlayıcılarının içinde bulundukları küresel
pazarı şekillendiren unsurun bilgili, bağlantılı ve talepkar tüketici
kitlesi olduğunu ortaya koyuyor. Daha fazla bilgi kanalının açılmasıyla
bu tüketici kitlesinin beklentileri artarken, sadakat seviyelerin düşüşe
geçtiğini ortaya koyan anketin bir başka değerli bulgusu ise yaygın
olarak dünya çapında kabul gören “aldığım hizmeti değil, telefonumu
seviyorum” biçimindeki tüketici tutumu.
Avustralya, Belçika, Brezilya, Kanada, Çin, Çek Cumhuriyeti, Fransa,
Almanya, Yunanistan, Hindistan, İtalya, Japonya, Meksika, Hollanda,
Polonya, Portekiz, Rusya, Güney Afrika, Güney Kore, İspanya, İsveç,
Birleşik Arap Emirlikleri, Birleşik Krallık ve Amerika Birleşik
Devletleri’nden tüketicilerin katıldığı ankette öncelikli harcama
alışkanlıklarından, hizmet ve ürün kullanımları, bu hizmet ve ürünlere
ilişkin bilgi kaynakları ve algıları, Telekom hizmet sağlayıcılılarına
yönelik tutumları ve satın alma değerleri gibi geniş bir yelpaze analiz
edildi.
IBM Küresel Telekom Tüketicileri Anketi 2001’e göre aşırı ve devamlı
iletişimde olma trendinin yükselişiyle, birçok tüketici geleneksel
Telekom hizmetlerinden, yeni alternatiflere yönelmeye başladı.
Tüketicilerin giderek daha fazla anlık mesajlaşma, sosyal ağlar,
internet videoları, IP üzerinden ses verisi gönderimi (VoIP) gibi
araçlarla iletişim kurmayı tercih etmeleri hem gelişmiş, hem de yükselen
piyasalarda sıkça rastlanan eğilimler. Tüketiciler internet
bağlantısına ve sosyal ağlara sahip olmayı kilit bir iletişim kanalı
olarak tanımlarken, gelişmiş pazarlardaki tüketicilerin yüzde 60'i bu
kanalları günlük olarak kullandıklarını ve yüzde 45’i ise her gün sosyal
ağ sitelerini ziyaret ettiklerini söylüyorlar. Sosyal ağlar Güney
Afrika’da, 25 yaş altındaki nüfus için birinci sıradaki ve İsveç’te aynı
yaş gurubu için ikinci sıradaki en popüler iletişim kanalı oluyor.
Araştırmanın sonuçlarını değerlendiren IBM Kurumsal Bölüm Müdürü
Bülent Demirkurt “Telekom şirketlerinin kaynaklarını perakende
mağazaları, reklamlar, promosyonlar, kendi websiteleri gibi geleneksel
kanallardan sosyal medya siteleri, karşılaştırmalı alışveriş siteleri ve
kullanıcı kitlelerini etkileyen güçlü ve yükselen kaynaklara kaydırmayı
düşünmeleri gerekiyor. IBM Anketi, bütçeleri konusunda bilinçli ve
talepkar olan bu tüketicilere dair ışık tutuyor. Şirketlerin,
tüketicileri bireyler olarak anlamanın yolunu bulmaları ve birden fazla
kanal kullanarak onlarla etkileşime geçmeleri gerekiyor. Aynı zamanda
markalar ve ürünlerle tüketici arasında duygusal bağlar kurmaya
odaklanmaları ve hem dijital, hem sosyal, hem de kişisel bağlantılar
kurarak sorunsuz işleyen deneyimler yaşatmaları gerekiyor” diye
konuşuyor.
IBM araştırmasının değindiği bir başka olgu ise; talep, ekonomik güç
ve inovasyon Çin, Hindistan ve Brezilya gibi yükselen pazarlara
kayarken ve bu pazarlardaki büyüme devam ederken, Telekom şirketlerine
fırsatlar sunmaya devam ediyor olması. Yükselen pazarlardaki pazar hacmi
de bu gerçeği doğrular nitelikte. 2010 rakamlarına göre yükselen
pazarlardaki yaklaşık 5.7 milyarlık nüfus, gelişmiş pazarlardaki 1.2
milyar nüfusla karşılaştırıldığında, neredeyse beş kat daha fazla
tüketici anlamına geliyor. Günümüzde yükselen pazarlardaki sabit hat
sahipleri mobil abonelerin 5’te 1’ine denk ve bu rakam iletişim
hizmetleri sağlayıcıları açısından pazardaki potansiyelleri açıkça
ortaya koyuyor.
Gelişmiş ve yükselen pazarlardaki tüketicilerin yakın vadeli planları
anketteki Telekom hizmetleri harcamalarında çok net gözüküyor. Örneğin,
ankete katılan yükselen piyasalardaki tüketicilerin yüzde 35’i
önümüzdeki 2-3 yıl içerisinde cep telefonlarına daha fazla harcama
yapacaklarını söylüyorlar. Öte yandan, gelişmiş pazarlardaki
tüketicilerin yüzde 26’sı bu alanda daha az harcama yapmayı
planladıklarını dile getiriyorlar. Yunanistan'da, tüketicilerin yüzde
61'i cep telefonu için daha az harcama yapacaklarını söylerken; İtalya
ve Portekiz’de bu oran yüzde 39, İspanya’da ise yüzde 32 olarak
belirtiliyor. Avrupa’daki borç krizinin etkilerini yansıtan bu eğilim,
mobil telefon dışındaki sabit telefon hattı ve mobil geniş hattı
kategorileri için de geçerli.
Hizmet aldıkları kuruma ilişkin algılarının güçlü olmamasına rağmen,
IBM anketindeki pek çok tüketici yaşadıkları sorunlarla ilgili olarak
şirketleriyle iletişime geçmediklerini söylüyorlar. Dünya genelinde
tüketicilerin yüzde 54’ü konuşmaları veya internet bağlantıları koptuğu
zaman şikayette bulunmak için Telekom şirketlerini aramıyorlar. ABD’de
mutsuz abonelerin yüzde 71’i şikayet etmeyi tercih etmiyorlar. Öte
yandan, bu gibi durumlarda tüketiciler, diğer tüketicilere bu konuyla
ilgili şikayetlerini dile getirmekten de geri kalmıyorlar. Örneğin,
bağlantılarında aksaklık yaşayan tüketicilerin 4’te 3’ünden fazlası bu
durumu aile ve arkadaşlarına ileterek hizmet aldıkları Telekom
şirketiyle çalışmamalarını öneriyor.
Tüketicilerin, Telekom hizmeti aldıkları şirketlerle doğrudan olarak
iletişime geçmemelerinin en önemli nedenleri ise: Çağrı Merkezine
ulaşmakla uğraşmaktan kaçınmaları (yüzde 45), şikayetlerinin herhangi
bir şeyi değiştireceğine inanmamaları (yüzde 44), doğru kişilere
ulaşmalarının uzun zaman almasının caydırıcı olması (yüzde 29) olarak
belirtiliyor. Fakat, dünyadaki “Kötü deneyimlerimi aile ve
arkadaşlarımla paylaşıyorum” diyen tüketicilerin oranı yüzde 77.
Deneyimlerini sözlü olarak çevreleriyle paylaşanların en fazla olduğu
ülke ise yüzde 93 ile Çin. Ankete tüm katılanların yüzde 81’i aile ve
arkadaşlarının kötü deneyimler yaşadığı Telekom sağlayıcılarla
çalışmaktan kaçındıklarını söylerken, bu oranın en yüksek olduğu ülke
ise yüzde 94 ile İsveç.
IBM’in Telekom sektörü için sunduğu hizmetler ve 'New Views From The
2011 IBM Global Telecommunications Consumer Survey' anketinin tamamı
için http://www-935.ibm.com/services/us/gbs/industries/communications adresini ziyaret edebilirsiniz.
0 yorum:
Yorum Gönder